Carskie klejnoty – piękno biżuterii dawnej
Odważne połączenia kolorów, kontrasty – piękno carskiej biżuterii.
Historia biżuterii rosyjskiej sięga początków imperium – czasów Rusi Kijowskiej. Między IX a XII wiekiem wschodni złotnicy udoskonalali warsztat w mitycznych miastach – Wielkim Ustiugu (siedzibie Dziadka Mroza), czy Niżnym Nowogrodzie (miasto, o którym pisał Maksymilian Gorki). Już wtedy złoto, srebro i kamienie szlachetne symbolizowały władzę i panowanie. Dopiero w połowie XVII wieku zaczęto w Rosji wydobywać kamienie półszlachetne. Złoża malachitu zostały odkryte w górach Uralu, podczas gdy agat, kornalina i jaspis wydobywano na Syberii. Za panowania Piotra I uralskie klejnoty zyskały światową popularność. W Rosji zaczęto budować fabryki szlifierskie i lapidarne (wytwarzające kaboszony, kamee, specjalizujące się w grawerze). Jednak najlepszy czas dla rosyjskiej sztuki jubilerskiej nadszedł za panowania Katarzyny II. Ówcześni artyści mistrzowsko łączyli tradycyjną estetykę swojej ojczyzny, naznaczoną wpływami bizantyjskimi i folklorem, z nowoczesnymi, zachodnimi motywami. Każda epoka rosyjskiej sztuki jubilerskiej cechowała się charakterystyczną paletą kolorów i doborem kamieni. W drugiej połowie XVII wieku wyroby fabryk jubilerskich wyróżniały się docenianym i uwielbianym połączeniem jasnych szafirów i rubinów w ramach jednego projektu, często w zestawieniu z emaliami, co dawało bardzo odważny i kontrastowy – jak na tamte czasy – efekt. W XVIII wieku brylanty stały się ulubieńcami arystokratów. W połowie XIX wieku zaczęto wydobywać kamienie szlachetne – diamenty, szmaragdy, topazy i rubiny. Sztuka przetwarzania klejnotów osiągnęła wówczas najwyższy poziom.
Śmiałe mariaże w biżuterii
Biżuteria w stylu secesyjnym słynie z połączenia stosownego z niestosownym. Z jednej strony metale szlachetne, diamenty i perły. Z drugiej – szkliwo i kolorowe szkło. Stworzone prace były tak piękne, że publiczność entuzjastycznie przyjęła połączenie emalii z diamentami i bogatą ornamentyką. Klejnoty rosyjskiego odrodzenia były przeznaczone dla wyrafinowanej rusofilskiej klienteli moskiewskiej i petersburskiej i nigdy nie były produkowane masowo. Większość kawałków jest jedyna w swoim rodzaju. Rzadko pojawiają się na rynku.
Wiosenna Aukcja Luksusowej Biżuterii bezcenną lekcją historii
29 marca na Wiosennej Aukcji Luksusowej Biżuterii pod patronatem Lion’s Club Warszawa Centrum, będzie można wziąć udział w licytacji wyjątkowych egzemplarzy reprezentujących rosyjskie art noveau – pierścionek i broszkę z demantoidami w złocie próby 585, ale również wyjątkową broszkę z końca XIX wieku, ozdobioną diopsydami i emalią. I kolczyki z połowy XIX wieku – dzieła sztuki misternie złożone z demantoidów i diamentów. To będzie najpiękniejsza lekcja historii klasycznej, na jaką można się wybrać.
Źródła:
http://blog.michelson.pl/2016/05/15/najslynniejsi-jubilerzy-wszech-czasow-peter-carl-faberge/
http://russia-ic.com/culture_art/visual_arts/1497/#.XJYqc1NKjOR
https://cinqcentscarats.com/2016/09/14/jewelry-in-russia/
nasvete.com/russian-art-nouveau-jewellery/