Jubiler 24h

Audemars Piguet

Audemars Piguet

 

Nie od wczoraj wiadomo, że Szwajcaria jest ojczyzną najwybitniejszych zegarmistrzów.

 

Górzysta i surowa, wymagała od swoich mieszkańców mocnego charakteru i niebywałej precyzji działania. Historia zaczyna się niepozornie – w sercu szwajcarskiej doliny La Vallée-de-Joux (Doliny Zegarków), wiosce Le Brassus. Jej dwudziestojednoletni mieszkaniec – Edward August Piguet i jego dwudziestotrzyletni przyjaciel – Jules Audemars zakładają manufakturę zegarków, działającą od 1875 roku. Między 1894, a 1899 rokiem wyprodukowali jedynie 1200 zegarków, czerpiąc garściami pomysły z galopującej rewolucji przemysłowej, jednak nie podzielając jej tempa. Wielkim debiutem był kieszonkowy zegarek Grande Compllication (1882) z centralnym licznikiem minutowym. Model ten poprzedził pokazany dziesięć lat później naręczny repetier minutowy. Mistrzowski duet postawił na dzieła misterne, ręczne wykonanie i indywidualny kontakt z klientem, tworząc filozofię firmy, która nie zmieniła się na przestrzeni lat i nadawała ton wszystkim luksusowym markom XXI wieku. Do 1907 roku zespół pracujący nad zegarkami Audemars Piguet liczył siedemdziesięciu specjalistów. W roku 1915 zaprezentowano najmniejszy w historii (15.8 mm średnicy) mechanizm z repetycją pięciominutową. W roku 1924 zaprojektowali pierwszy czasomierz ze skaczącą godziną (model Jumping Hour – zawierający mechanizm polegający na cyfrowym wskazaniu godzin w okienku, które przesuwają się skokowo co godzinę). Rok 1925 to premiera kieszonkowego mechanizmu grubości 1.32 mm. Przez cały wiek XX manufaktura zajmowała się ustalaniem kolejnych rekordów wykonawstwa zegarków – przez szkieletowane kieszonki, po coraz to cieńsze kalibry mechanizmów.

Royal Oak

W 1972 roku zadebiutował model Royal Oak, który na zawsze zmienił oblicze zegarmistrzostwa. Bezel – czyli pierścień okalający szkło zegarka, mocowany do koperty – po raz pierwszy w historii zegarka luksusowego został wykonany ze stali. Był to dowód na wielką kreatywność i odwagę projektantów – to radykalne wyłamanie z klasycznych ram wzornictwa wyższych klas wstrząsnęło opinią publiczną. Gerald Genta wykonał projekt zegarka w niecałą dobę, a jego inspiracją była estetyka morska – hełm nurka, jego surowy design i heksagonalne śruby mocujące. W początkowej fazie Royal Oak nie wzbudził powszechnego entuzjazmu – zostało wyprodukowanych tysiąc egzemplarzy, rozesłanych głównie do Włoch i Szwajcarii. Legenda powstała, kiedy Giovanni „Gianni” Agnelli, ówczesny szef FIATA założył najnowszy model Audemars Piguet na brzeg mankietu koszuli. Royal Oak utrwalił pozycję marki na rynku zegarków luksusowych, stawiając ją po dziś dzień na podium ex aequo z Patek Philippe i Vacheron Constantin.

Royal Oak
Royal Oak, Audermans Piguet
Tiffany & Co.

Od 1900 roku Audemars Piguet ceni sobie współpracę z Tiffany & Co, która trwa do dziś. Nie jest ona systematyczna, dotyczy jedynie wyjątkowych egzemplarzy. Na zamówienie klientów diamentowego giganta powstają wariacje na temat najlepszych modeli zegarków, w tym także Royal Oak i ikonicznego modelu 5516  – na tarczach pod nazwą marki można dostrzec podpis „Tiffany” lub „Tiffany & Co.”. Wykonane z najlepszych materiałów, wysadzane masą perłową i diamentami traktowanymi z mistrzowską precyzją, stały się synonimem zegarmistrzowskiego białego kruka. I owocem najpiękniejszego romansu między jubilerstwem, a zegarmistrzostwem. 29 marca na Wiosennej Aukcji Luksusowej Biżuterii pod patronatem Lion’s Club Warszawa Centrum, będzie można wziąć udział w licytacji jednego z nich.

Zegarek z brylantami Audemars Piguet dla Tiffany & Co (2) (1)
Zegarek z brylantami Audemars Piguet dla Tiffany & Co
Sapphire Orbe

Firma wciąż rozwija się w nowych kierunkach, pozostając wierną klasyce. W 2013 zadebiutowała linia Haute Joaillerie Sapphire Orbe ­– inspirowana rzeczką przecinającą rodzinną wioskę duetu Mistrzów – spływa szafirami i diamentami, mieniąc się niebieskością i pomarańczą, w zależności od pory dnia i kąta padania światła. Oprawienie kamieni w pojedynczym egzemplarzu zajmuje tysiąc pięćdziesiąt godzin. W centrum projektu znajduje się dwucentymetrowa, ciemnoniebieska, szafirowa kopuła, która po otwarciu odsłania tarczę zegarka z 18 karatowego białego złota, wyłożoną pomarańczowymi szafirami. W tej sferycznej obudowie znajduje się malutki kaliber kwarcowy. Na całość składa się ponad dwanaście tysięcy kamieni, ręcznie wybranych i szlifowanych. Opowieść o kolekcji Sapphire Orbe doskonale pokazuje wszechstronność marki – z jednej strony opanowanie do perfekcji sztuki stricte biżuteryjnej, z drugiej surowe wzornictwo przynależące bardziej do estetyki marynarki wojennej.

Targi

Oba oblicza marki można poznać na corocznych zegarmistrzowskich targach Haute Horologerie, odbywających się w Genewie. W doborowym towarzystwie – Vacheron Constantin, Tag Heuer, Panerai, Parmigiani, Breitling, jak również Cartier, Van Cleef & Arpels, Chopard i wielu innych. Z genewskim wydarzeniem rywalizuje Basel – Targi Basel World, skupiające zarówno zegarmistrzów, jak i jubilerów odbędą się już między dwudziestym pierwszym, a dwudziestym szóstym marca, prezentując największego rywala Audermans Piguet – Phillipe’a Patka, ale również Chanel Horlogerie, Bulgari, Rolex, Gucci Timepieces & Jewellery… Z pewnością oba wydarzenia zasługują na uwagę.

Z wielką przyjemnością obserwuję kolejne modele i kolekcje, ze świadomością, obcowania ze ziszczającym się marzeniem Julesa Audemarsa i Edwarda Pigueta, którym skłonni byli się z nami podzielić. Odmierzają kolejne lata, lśniąc diamentami i szafirami. Ich czas pozostaje wieczny.

 

Źródła:

zegarkiclub.pl/forum/topic/119554-klub-mi%C5%82o%C5%9Bnik%C3%B3w-zegark%C3%B3w-audemars-piguet/page-11

audemarspiguet.com/en/

Ch24.pl/zegarki/audemars-piguet/historia-marki/

patekclub.pl/royaloakvsnautilus1.html

Polish PL English EN