Setki kawałków kruchego szkła lub tessery (pojedyncza kostka wykonana ze szkła lub kamienia), misternie łączą się, tworząc bardzo szczegółowe, kolorowe, obrazy, które zachwycają nie tylko dzięki precyzji wykonania, ale również umiejętnościom rzemieślników o niespotykanym talencie.
Płytka przedstawiająca trofeum w postaci urny z lirą, w otoczeniu ognia. XIX wiek
Tarcza zegarka Piaget Altiplano Metier D’Art Micro-Mosaic Rose
Te niewielkie obrazy składają się z setek tesserów, złożonych z pręta, trzciny lub szkła. Później, pod wpływem wysokiej temperatury, utrwala sie je i wydobywa prawdziwe piękno. Pojedyncze tessery są tak małe, że ciężko jest ujrzeć je bez przybliżenia – zobaczenie ich bez mikroskopu jest praktycznie niemożliwe. Stąd nazwa tej techniki jubilerskiej: mikromozaika.
Zawieszka w kształcie monogramu Chi-Ro ( pierwsze litery imienia Chrystusa w języku greckim)
Płytka z wizerunkiem Włoch. Rok 1810
Wartość mikromozaiki określa się za pomocą wielkości kawałków, jakie zostały w niej użyte. Im mniejsze poszczególne elementy ceramiczne, tym wyższe umiejętności rzemieślnika, a więc i wyższa cena. Ten zestaw (widoczny poniżej) został wykonany w stylu Etrusków, w kształcie urn i dodatkowo ozdobiony złotą ramką. Składa się z bardzo drobnych kawałków ceramicznych oraz elementów wypukłych, zwanych high relief. W przeciwieństwie do większości mikromozaik, które składają się z płaskiej ramki, ta jest znacznie trudniejsza do zrobienia przez jubilera.
Zawieszka i kolczyki w kształcie urn. Domenico and Giuseppe Petochi, 1884
Owalna mikromozaika z wizerunkiem dwóch gołębi nawiązuje do tradycyjnego, rzymskiego symbolu miłości Chrystusa, a także Ducha świętego. Warto wspomnieć, że najpiękniejsze mikromozaiki powstawały we Włoszech w XIX wieku, a gołębi motyw jest jednym z najczęściej pojawiających się elementów w pracach włoskich jubilerów. Często wykorzystywano wizerunek gołębi w otoczeniu gwiazd, kwiatów i zwojów, które są bardzo precyzyjnie zaakcentowane za pomocą płytek w jasnym niebieskim, czerwonym i białym kolorze.
Mikromozaika z wizerunkiem gołębia
Gołębie Pliniusza. Giacomo Raffaelli, Włochy, rok ok. 1801
Złota zawieszka z mikromozaiką w niebieskim, czerwonym i białym kolorze
Zawieszka z wizerunkiem gołębi
Najbardziej zdumiewa fakt, że mimo minionego czasu mozaika jest w pełni kompletna, nie posiada żadnych uszkodzeń, a kolor tesserów jest tak samo intensywny, jak w dniu kiedy mozaika została wykonana. Wiele prac wraz z upływem czasu ulega zniszczeniu, są porysowane, pożółkłe i zniekształcone. Ta przez dziesięcolecia trzymana była w oryginalnym opakowaniu, co pozwoliło jej zachować idealny stan i służyć za przykład wysokiej klasy biżuterii.
Zestaw w stylu Etrusków
Karina Ziaja
Źródło i zdjęcia: Jewels du jour