W 1837 roku Charles Lewis Tiffany przybył do Nowego Jorku z wizją spektakularnego piękna, gdzie założył mały sklep z galanterią w centrum miasta. Zaczynał od sprzedaży srebrnej zastawy stołowej. Wkrótce jednak sklep Tiffany stał się jednym z najmodniejszych miejsc wśród wyższych sfer. Produkty Tiffany podkreślały oryginalny charakter Amerykanów, zrywając przy tym z trendami europejskimi. Jednym z wyznaczników sukcesu firmy było przekonanie Amerykanów, że powinni eksponować swoją zamożność i osiągnięty status społeczny.
Pierwsza siedziba sklepu Tiffany w Nowym Jorku
Charles Lewis Tiffany
Kiedy Charles Lewis Tiffany kupił jeden z największych na świecie fantazyjnych diamentów w żółtym kolorze o masie 128,54 karatów i nazwał go diamentem Tiffany, jego butik bardzo szybko stał się znanym miejscem zakupu luksusowych produktów. Później, w latach 60 XX wieku, klejnot ten nosiła w naszyjniku sama Audrey Hepburn w filmie „Śniadanie u Tiffany’ego”. Kupując klejnoty francuskiej rodziny królewskiej, Charles Lewis Tiffany, został okrzyknięty królem diamentów, co przyczyniło się do zwiększonej popularności firmy.
Audrey Hepburn w naszyjniku z diamentem Tiffany
Król diamentów był także prekursorem nowych kamieni na rynku jubilerskim. W 1902 roku gemmolog firmy G.F. Kunz odkrył kamień kunzyt. Ten minerał o różowej, bądź różowo-fioletowej barwie zyskał na znaczeniu właśnie dzięki firmie Tiffany, która jako pierwsza wprowadziła go do swoich kolekcji biżuterii. J. P. Morgan był jednym z klientów marki Tiffany. W 1910 roku, gdy odkryto ciekawy różowy beryl na Madagaskarze, Jerzy Kunz zaproponował, by nazwać go morganitem na cześć swojego przyjaciela bankowca i kolekcjonera kamieni szlachetnych – J. P. Morgana. W 1967 roku w Tanzanii odkryto kamień o pięknej niebiesko-fioletowej barwie. Tanzanit zdobył swoją popularność dzięki Elizabeth Taylor, która zakochała się w biżuterii Tiffany ozdobionej tym nowym odkryciem. Tsaworyt, czyli zielony granat, to kolejny kamień, który zyskał na znaczeniu w jubilerstwie dzięki marce Tiffany. W 1974 roku odkryto go w parku narodowym Tsavo w Kenii, skąd wzięła się jego nazwa.
Odkrycia Tiffany&Co
Pierścionki z tanzanitami
Marka Tiffany&Co to ponad 177 letnia tradycja. Pionierskie odkrycia to tylko jedno z obliczy sukcesu firmy. W kolejnej części artykułu przedstawione zostaną największe hity marki oraz jej słynni projektanci. Nie zabraknie także pięknych przykładów biżuteryjnych dzieł.
Izabella Urbańska
Źródło i zdjęcia: tiffany.com, krohsnest.net