Jedna z sal w Victoria and Albert Museum
2.Victoria and Albert Museum
Nazywana jest największą galerią sztuki. W stałej ekspozycji znajduje się ponad 4 tysiące obiektów. Victoria and Albert Museum posiada nie tylko zbiory fantastycznych malarzy, nietuzinkowe rzeźby, meble, ale także imponującą kolekcję biżuterii, głównie tej Angielskiej.
Naszyjnik w kształcie sakiewki zdobiony rubinami, szmaragdami i ametystami. Tego typu klejnot, z Angielskiego locket, służył do przechowywania miłosnych liścików. W XIX wieku kochankowie również trzymali w nim pukle włosów ukochanej osoby.
Krzyż zdobiony perłami, granatami i szafirem. W Średniowieczu każdy kamień szlachetny miał ukrytą symbolikę. Możliwe, że krzyż jest fragmentem niezachowanego relikwiarza.
Fragment ekspozycji w muzeum Victorii i Alberta
Muzeum powstało w 1852 roku z woli królowej Wiktorii. Pierwotna nazwa galerii brzmiała South Keningston Museum i wywodziła się od nazwy dzielnicy w jakiej zbudowano placówkę. Projektem budynku zajął się Francis Fowke.
Wedle jednej z wersji zbiory sztuki były tak imponujące, że nie mieściły się w zamku Windsor. Z tego względu zadecydowano o wybudowaniu galerii, w której każdy zwiedzający mógłby poczuć się jak w pałacu.
Zawieszka w kształcie smoka zdobiona kilkoma perłami, szmaragdem, a także granatową emalią projektu Janny Hoekstry.
Klejnot Hanninga, czyli jedna z najpiękniejszych i największych pereł, a tym samym prawdziwy klejnot wystawiany w Victoria and Albert Museum.
Klejnot Barbor wykonany około 1525 roku. Powstał na specjalne życzenie Eżbiety I, która ofiarowała precjozum jednemu ze swoich zaufanych ludzi. Zdobiony jest diamentami, rubinami, i perłami. Podobiznę królowej wyrzeźbiono w jednym bloku agatu.
Wild Jewel to kolejny klejnot zdobiony podobizną Elżbiety I. Podobnie jak poprzednie precjozum, również ten zdobiony jest perłami, rubinami, diamentami, emalią i chalcedonem.
Gatacre Jewel to jedna z najpiękniejszych podobizn mężczyzny w sztuce. Centralną postać wyrzeźbiono w ametyście, dekorowanym białą i granatową emalią oraz trzema perłami.
Jedno z najsłynniejszych przedstawień Elżbiety I czyli klejnot Drake’a zdobiony rubinami, diamentami i kobaltowa emalią. Postać królowej zdobiona jest 24 – karatowym złotem.
Kolekcja oszlifowanych kamieni szlachetnych zdobi jedną ze ścian muzeum Victorii i Alberta.
Perłowo – diamentowy klejnot w formie biżuteryjnej szpili był noszony głównie w XVII wieku.
Precjoza pochodzące z XVIII wieku.
W renesansie oprócz kobiet równie chętnie portretowali się mężczyźni. Dowodem na to jest ten klejnot, który znajduje się w obfitych zbiorach Victoria and Albert Museum.
Kwiatowa brosza zdobiona diamentami często wpinana we włosy. Wedle jednej z legend należała ona do samej królowej Wiktorii.
Jeden ze szczegółów diamentowego klejnotu z muzeum V&A. Każdą gałązkę kwiatu pokryto kamieniami w srebrnej oprawie.
Korona w jednej z sal Angielskiego muzeum Victorii i Alberta.
W renesansie modne było projektowanie biżuterii z różnymi monogramami. Na zdjęciu diamentowy naszyjnik z napisem IHS.
Wśród wielu klejnotów znalazły się także skarby dawniej należące do angielskich królów takich jak ten pierścień zdobiony diamentem będący w posiadaniu króla Jerzego II.
Naszyjnik z kokardą pochodzący najpewniej około 1660 roku. Zdobienie – błękitna emalia, perły, diamenty i szafir.
Źródła: VAM, Printerest, Frame Blog
Zuzanna Jasińska i Małgorzata Giermaz